Bekkenplager

Bekkensmerter forekommer hos både menn og kvinner. Langvarig repetitiv sitting ser ut til å være en utløsende årsak. Kontorrotter, taxisjåfører og maskinførere søker ofte hjelp hos kiropraktoren på grunn av bekkensmerter. Forskjell i beinlengde kan også bidra til bekkelåsninger.
Bekken- og ryggplager er også en av de hyppigste årsakene til sykemelding hos gravide.

Under svangerskapet produserer livmoren, eggstokkene og brystene et hormon kalt relaxin, som gjør slikt at ligamentene rundt bekkene blir med tøyelig. Dette stiller da større krav til muskulaturen rundt som da må sørge for å stabilisere og stramme opp bekkenet. Det er derfor viktig å få informasjon om hva man kan gjøre før og etter graviditeten for å minske bekken og ryggplager under og etter fødselen.

Bekkenet består av 3 legg. Ett ledd foran som heter symfysen og to ledd bak som heter iliosacralled. Disse skal i utgangspunktet ikke bevege seg så mye, så for mye bevegelse her vil skape unødvendig stress og tæring på ligamentene og gi utslag i smerte. Dersom de beveger seg for lite, kan det også
Det kan også bli ubalanse i disse leddene, hvor det ene leddet ikke beveger seg nok, som da skaper ekstra stress på den andre siden (kompensering).

Bekkenlåsning

Dette oppstår når det ene bekkene er låst og ikke beveger seg og kan da gjøre slikt at bakkenleddet på andre siden blir overbelastet og kan skape irritasjoner og smerte.

Symptomer er ofte lokale smerter over bekkenleddene helt nederst i korsryggen. Smerten kan stråle ned i setet og ut i låret ned til kne, men går ikke lenger ned enn til kneleddet. Ofte har man samtidig stramme muskler med aktive triggerpunkter i setet og dette kan i tillegg stråle smerter ut i legger og føtter og kan lett forveksles med isjias.

Bekkenlåsninger er ofte årsaken til smerter i bekkenet, setet, lysken og baksiden av lårene. Det blir ofte verre ved lange perioder med sitting og lindring kan som regel oppnås ved bevegelse.

Prognosen for bekkenlåsning er god. Det svarer meget godt til kiropraktisk behandling hvor kiropraktoren justerer det stive leddet og den omkringliggende muskulaturen, slik att den normale funksjonen kommer tilbake. Veiledning i form av treningsøvelser og ergonomisk tilpassing på arbeidsplassen og er essensielt, noe som kiropraktoren vil legge stor vekt på.

Bekkenløsning

Bekkenløsning er en ganske vanlig tilstand. Hos de aller fleste går plagene tilbake etter fødselen, men noen har smerter også etter svangerskapet.

Når du er gravid, skjer det en rekke forandringer med bekkenet ditt som fører til at bekkenleddene blir mer bevegelige. Dette skjer som en naturlig prosess for at bekkenet skal kunne tøyes, gi etter, under fødselen. Hos noen gravide kan bevegeligheten mellom de ulike bekkenbeina utløse smerter som er særlig fremtredende ved belastning.

Bekkenet består av 3 ledd som i utgangspunktet ikke skal bevege mer enn ett par grader. Ved for mye bevegelse i denne regionen, vil det skje kompenseringer over og under. Det vil si at korsryggen vil ofte blir stiv og ledd fiksjoner vil forekommer. Videre vil man stresse bekken ligamentene mer enn nødvending da disse strekker seg mer enn vanlig. Hofteleddet vil også ofte oppføre seg stivere enn vanlig for å kompensere for et hypermobilt bekken.

Hva vil kiropraktoren gjøre med dette?

Kiropraktorer har jobbet med bekkenplager i en årrekke. En grundig undersøkelse vil bli gjennomført av ryggen, bekkenet og hoftene. Det vil også bli foretatt en grundig eksaminering av muskulaturen rundt ryggen, magen og bekkenet, da det gjelder og få strammet opp muskulaturen rundt bekkenet for å korrigere denne hypermobile regionen. Ofte forekommer det stiv og stram muskulatur i setet når bekkenet tiltes frem hos gravide.

Du kan lese mer om bekkenløsning her: http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/bekkenlosning-2640.html