Albueplager

Albuen er et komplisert hengselledd som er essensielt for å ha full bevegelighet i håndleddet.

Som oftest kan restriksjoner i albuen være usymptomatiske ved det at skulderen kan kompansere for tap av bevegelighet. Smerte er som regel det som får folk til å oppseøke terapaut. Som regel så vil local smerte i albuen komme ifra albuen, men av og til kan denne smerten være referert fra handleddet eller fra skulderen og nakken.

Det er derfor essensielt ved alle albueplager at både nakken, skulderen og handleddet også blir nøye undersøkt. De mest vanlige plagene i albuen er tennisalbue, golfalbue og slimposebetennelse (olecranon bursitt).

Tennisalbue

Dette er en vanlig albueplage som forekommer som oftest hos de mellom 20-40 år.

Det oppstår ofte ved lagvarig og repitert tennis spilling (backhand), skriving på data, hagearbeid, video spilling og snekkring (gjenntatt hammring).

Ved gjentatte bevegelser som skaper ekstensjon i håndleddet, så vil repiterte mikroskader oppstår i det tynne senefestet på utsiden av albuen som ankrer 4 sterke muskler. Disse vil ofte bli meget stramme og skape ett drag på senefestet som da vil bli irritert.

Symptomene er ofte lokal smerte på utsiden av albuen etter aktivitet uten at det har vært noe form for kontakt skade til albuen. Det vil ofte være en gradvis økning i smerten. Vanskeligheter med å plukke opp gjenstander på grunn av svakt grep kan forekomme. Det vil ofte være økt smerte ved ekstensjon av handleddet.

Musklene på yttersiden av albuen vil ofte være stramme og disse vil bli løst opp ved hjem av dyp musklevevs massasje og triggerpunkt terapi. Kiropraktoren vil gi hjemmeøvelser og sette opp rehabiliterings program for å trene opp muskel ubalansen i underarmen for å ungå at dette kommer igjen.

Prognosen for tennis albue er veldig god ved kiropraktisk behandling i samband med grundig rehabilitering og oppfølging.

Golfalbue

Dette er en vanlig albueplage som forekommer som oftest i de mellom 20-60 år, men presenteres i alle aldere. Menn har vist seg å bli rammet dobbelt så ofte enn kvinner, og risiko faktorer for å utvikle dette er atleter som kaster ball over hodet, golf, baseball og handtværkere.

Ved gjentatte bevegelser som skaper fleksjon i håndleddet, så vil repiterte mikroskader oppstår i det tynne senefestet på innsiden av albuen som ankrer 5 sterke muskler. Disse vil ofte bli meget stramme og skape ett drag på senefestet som da vil bli irritert.

Symptomene er ofte lokal smerte på innsiden av albuen etter aktivitet uten at det har vært noe form for kontakt skade til albuen. Det vil ofte være en gradvis økning i smerten. Vanskeligheter med å plukke opp gjenstander på grunn av svakt grep kan forekomme. Det vil ofte være økt smerte ved fleksjon of pronasjon and handleddet.

Musklene på innsiden av albuen vil ofte være stramme og disse vil bli løst opp ved hjem av dyp musklevevs massasje og triggerpunkt terapi.

Kiropraktoren vil gi hjemmeøvelser og sette opp rehabiliterings programm for å trene opp muskel ubalansen i underarmen for å ungå at dette kommer igjen.

Prognosen for golf albue er veldig god ved kiropraktisk behandling i samband med grundig rehabilitering og oppfølging.

Slimposebetennelse (olecranon bursitt)

Dette er en relativt vanlig albueplage som forekommer i alle aldere. Det oppstår som oftest ved repiterte mikroskader som når albuen gnisser inntil en bordplate eller stadig skumper borti noe. Kraftig direkte smell til albuen, rheumatisk leddgikt, infeksjon og senebetennelse av triceps muskelen er også ting som kan forårsake olecranon bursitt.

Symptomene vil ofte være lokal hevelse på baksiden av albuen som heter olecranon. Vanligvis, så vil den være mild til smertefri og smerten øker ved f.eks det å lene seg på albuen. Ved kroniske tilstander vil hevelsen være mer gradvis, noe som skiller den fra infeksjon der hevelsen er kommer raskt.

Kiropraktoren vil gjennomføre en grundig eksaminering av både nakken, skulderen, albuen og håndleddet. Ofte vil spesifikke leddjusteringer både i nakken og albuen bidra til å gjennopprette normal biomekanikk. Ved akutte tilstander, så vil RICE prinsippet være en fordel. R: Hvil, I: Is, C: Kompressjon, E: Elevasjon.

Lett massasje for å få økt lymfe-drenering og blodgjennomstrømning vil være en fordel.

Kiropraktoren vil gjennomgå og forklare hvorfor dette har oppstått og bidra med å modifisere eventuelle arbeidsstillinger og hvile stillinger som kan ha lagt lokalt stress på albuen.

Ved eventuell senebetennelse av triceps, så vil det være essensielt å addressere denne for å bli kvitt olecranon bursitt. Prognosen for olecranon bursitt er veldig god ved kiropraktisk behandling. En grunding undersøkelse om hvorfor dette har oppstått og forebyggende tiltak er essensielt.